Alunperinhän aloin filmiä käyttämään, koska panoraamojen ottaminen digikameralla (ja kuvien parsiminen yhteen) ei oikein innostanut. Lisäksi kun löysin filmipohjaisen Hasselblad:in XPan -järjestelmän, hommasin vehkeet panoraamojen kuvaamiseen filmille. Homma toimi hyvin ja sain mielestäni hyviä panoraamoja otettua joskin (tyypillisesti) jotkin kehitykset epäonnistuivat syystä tai toisesta (vanhaksi menneet kemikaalit, prosessin virheet jne.). Kävin läpi muutamia filminkehitystapoja päätyen lopulta Jobon kehityskoneeseen. Se helpotti kehitysprosessi selvästi, koska kemikaalien lämpötiloista ja kehityspurkin kääntelystä ei tarvinnut enää huolehtia. Panoraamojen kuvaaminen filmille päättyi kun löysin Siruin anamorfisen pienikokoisen täyden kennon digikameralle tehdyn objektiivin.
Kuvasin filmille myös tavallisen kinokoon kuvia. Näin jälkeenpäin ajatellen ongelma tuossa on se, että formaatiltaan kuvat kilpailevat digikameran kanssa joten kinokoon kuvien ottaminen filmille jäi sitten aika vähäiseksi. Joten jos filmille kuvaa, tulisi olla selkeä ero täyden koon kennolla varustettuun digikameraan jotta filmikameraa tulisi mukana pidettyä kuvausreissuilla. Näin ollen päädyin siihen, että jos filmiä alan taas käyttämään, tulee formaatin olla jotakin muuta kuin kinokoko. Palkkikameroiden ja laakafilmien kanssa en kuitenkaan ehkä viitsi alkaa puljaamaan joten vaihtoehdoksi jää keskikoon filmi (120mm). Joten ei kun tutkimaan mitä siltä saralta löytyy laitteiston puolesta. Aika äkkiä esiin tulivat valmistajat Hasselblad ja Mamiya. Näiltä molemmilta näyttäisi olevan tarjolla hyvä laatuista välineistöä 120mm:n formaatissa myös käytettynä. Aikani erinäisiä käytettyä tavaraa listaavia sivustoja selatessani teinkin löydön jonka sitten tilasin, kamera on tätä kirjoitettaessa matkalla kohti talvista suomea joten katsotaan mitä sieltä lopulta tulee ;)
Filminkehitystä piti myös miettiä hiukan uudelleen, koska myin kaikki välineet aiemmin pois. Jobon kehityskone (CPE-2 Plus) oli oikein pätevä laite siihen hommaan. Mutta siinä oli oikeastaan kaksi ongelmaa käytössäni: laite on suhteellisen paljon pöytäpinta-alaa vaativa joka kohdallani vaati sen, että jouduin käyttämään sitä varastossa jossa ei ollut juoksevaa vettä. Veden kantelu sisältä talosta varaston puolelle ei sinänsä ollut iso ongelma mutta periaatteessa turha toimenpide jos laitetta vaan olisi jotenkin järkevästi saanut sisällä esim. pesuhuoneessa käytettyä. Ja koska varasto on periaatteessa kylmä, oli filmin kehittely muulloin kuin kesäaikaan aika viileä hommaa.
Loppukesästä sitten huomasin, että filminkehitykseen on etelänaapurissa kehitetty laite joka ratkaisee em. ongelmat aika hyvin: laite on pienikokoinen joten voin käyttää sitä pesuhuoneessa, siinä on kemikaalien lämpötilan hallintaan kehitetty logiikka ja kehityspurkkia ei tarvitse itse käännellä vaan laite pyörittää spiraaleita purkin sisässä. Laitoin tilaukseen joten katsotaan mitä sieltäkin lopulta tulee ;)
Samoin kehitettyjen kuvien skannaus aiheutti pohdintaa jos aion jatkossa kuvata 120mm formaattiin. Minulla oli filmiskanneri joka hoiti hommansa hyvin mutta myin senkin pois ja hommasin laitteen jonka avulla voin digikameralla kuvata filmikuvat. Ongelma muodostuu vain siinä, että ko. laitteella voi kuvata vain kinokoon filmikuvia. Erinäisiä järjestelmiä on toki olemassa jotka mahdollistavat jos jonkinlaisen kokoisten filmikuvien skannaamisen järjestelmäkameraa käyttämällä. Itsekkin kokeilin jotakin tälläistä järjestelmää hetken aikaa mutta parin ongelman takia luovuin aika nopeasti. Kohdallani ongelmia olivat jalustan käyttäminen kameran kiinnittämisessä ja suuntauksessa sekä kuvauksessa käytettävän valolähteen valinta. En osatanut mitään reprotelinettä tms. joka olisi hoitanut kameran kiinnittämisen ja suuntaamisen kuvausalustan suhteen joten jalustaa käyttämällä kuvaaminen tuntui hiukan hankalalta. Samoin en ostanut mitään erityistä valopaneelia kuvaamista varten, koska minulla on jo halpa kiinalainen valopaneeli valopöytäkäytössä. Se sinänsä toimi ihan hyvin mutta koska filminpidin ei ollut mitenkään kiinnitettynä, se siirtyi helposti aina kun kuvattavaa filmiruutua vaihtoi. Kaikista em. ongelmat olisi varmaankin saanut ratkaistua jotenkin mutta erillinen filmiskanneri tuntui helpommalta ratkaisulta joten siirryin sitten siihen.
120mm:n filmiformaatin ruutuja skannaavat erilliset filmiskannerit ovat aika vähissä ja nekin mitä löytyy, ovat kalliita. Näin ollen käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jää digijärkkärillä ruutujen kuvaaminen. Tarjontaa selaillessani löytyikin muutama vaihtoehto joissa ei ole em. ongelmia joten tilasin härvelin. Sekin on tätä kirjoitettaessa vasta matkalla suomeen joten palataan aiheeseen kun on jotakin saatu skannattua...